Cele i zadania szkoły :
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty i Prawie Oświatowym oraz w przepisach wydanych na ich podstawie, w tym określone w programie wychowawczo – profilaktycznym.
2. Program wychowawczo - profilaktyczny uchwala w porozumieniu Rada Pedagogiczna z Radą Rodziców po uprzednim zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
3. Szkoła nie prowadzi działalności eksperymentalnej, a na podstawie odrębnej uchwały Rady Pedagogicznej może realizować działalność innowacyjną.
Szkoła w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców:
1) rozwija dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna na świecie,
2) uczy szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowuje do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i państwie w duchu przekazywania dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem kultury i historii Śląska, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata,
3) kształtuje postawy patriotyczne, umożliwia poznanie historii kraju i jego problemów współczesnych,
4) przygotowuje uczniów do rozpoznania wartości moralnych, dokonywania właściwych wyborów i hierarchizacji tych wartości,
5) kształtuje postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, uczy tolerancji i współdziałania,
6) umożliwia uczniom zrozumienie życiowej przydatności całej ich edukacji,
7) przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich z uwzględnieniem zasad solidarności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości,
8) ukazuje prawdziwe wartości, wzorce i postawy społeczne godne naśladowania,
9) kształtuje u uczniów rzetelność, sumienność i odpowiedzialność za powierzone do wykonania zadania,
10) umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej,
11) budzi szacunek do tradycji narodu polskiego, jego kultury, literatury i języka,
12) przygotowuje do uczestnictwa w kulturze, upowszechnienia dorobku kultury narodowej,
13) podtrzymuje tradycje kultury regionalnej,
14) organizuje naukę religii/etyki, na życzenie rodziców/opiekunów prawnych zgodnie z odrębnymi przepisami,
15) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności:
1) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
2) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy umożliwiającej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
3) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
4) zdobywanie wiadomości potrzebnych do lepszego zrozumienia świata, ludzi i siebie,
5) możliwość rozwoju ich talentów, zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych (na miarę możliwości szkoły),
6) zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej.
W zakresie kształcenia umiejętności szkoła:
1) stwarza warunki do wykorzystania zdobywanej wiedzy w celu przygotowania do życia w warunkach współczesnego świata,
2) wdraża do samodzielności,
3) kształci i rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,
4) uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi,
5) uczy planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się i przyjmowania większej odpowiedzialności za własną naukę,
6) uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się zdobyczami techniki i technologią informacyjną,
7) uczy wykorzystywać zdobywaną wiedzę w praktyce.
Kompetencje organów szkoły:
Kompetencje Dyrektora Szkoły:
1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
2. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki;
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
3. Dyrektor szkoły w szczególności:
a) kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
b) sprawuje nadzór pedagogiczny;
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
d) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
f) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
g) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
h) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
i) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki;
j) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
k) współpracuje z pielęgniarką lub lekarzem sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą.
4. Dyrektor szkoły także:
a) opracowuje arkusz organizacji szkoły;
b) na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych;
c) kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący;
d) wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa;
e) powierza opiekę nad nowo zatrudnionymi, początkującymi nauczycielami doświadczonym osobom z grona pedagogicznego oraz przydziela opiekuna stażu;
f) zapewnia prawidłowy przebieg stażu;
g) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny pracy;
h) organizuje wyjazdy śródroczne tzw. „Zielone szkoły”;
i) przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;
j) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców corocznie ustala zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, które będą obowiązywać w danym roku szkolnym, planuje ich zakup do biblioteki szkolnej, gospodaruje nimi oraz określa szczegółowe warunki korzystania z nich przez uczniów;
k) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania;
l) wnioskuje do kuratora o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
ł) może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonychw statucie szkoły;
m) kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego;
n) przeprowadza rekrutację uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
o) powołuje komisję w sprawie rozstrzygania sporów między organami.
5. Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
Kompetencje Rady Pedagogicznej:
1. W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania
i opieki.
a) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą Dyrektor Szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole;
b) W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
c) Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane;
d) Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki.
e) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły;
f) Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem
i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora Szkoły , organu prowadzącego szkołę albo co najmniej1/3 członków Rady Pedagogicznej;
g) Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków;
h) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności;
i) Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie
i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
d) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
e) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
b) projekt planu finansowego szkoły;
c) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
d) propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
4.Ponadto Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) szkolny zestaw programów nauczania;
b) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych;
c) wprowadzenie zajęć dodatkowych do szkolnego planu nauczania organizowanych przez dyrektora za zgodą organu prowadzącego szkołę;
d) propozycję form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego;
e) projekt dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno –wychowawczych w danym roku szkolnym;
f) propozycje Dyrektora Szkoły dotyczące kandydatów, którym zamierza powierzyć funkcje kierownicze w szkole.
5. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Szkoły albo jego zmian oraz uchwala Statut i jego zmiany;
6. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.
7. Rada Pedagogiczna wykonuje inne zadania wynikające ze Statutu Szkoły.
Kompetencje Rady Rodziców:
1.W szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
2. W skład Rady Rodziców wchodzą: po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;
b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady oraz przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 2, do Rady Rodziców.
5. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
6. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
a) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły;
b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
c) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.
7. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora Szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
8. Rada Rodziców także:
a) występuje do Dyrektora Szkoły z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczycieli;
b) opiniuje wprowadzenie zajęć dodatkowych do szkolnego planu nauczania organizowanych przez dyrektora za zgodą organu prowadzącego szkołę;
c) opiniuje zestaw podręczników i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących szkole;
d) opiniuje propozycję form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego;
e) opiniuje projekt dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczychw danym roku szkolnym;
f) opiniuje podjęcie przez stowarzyszenie lub inną organizację działalności w szkole.
9. Rada Rodziców wykonuje inne zadania wynikające ze Statutu Szkoły.
Kompetencje Samorządu Uczniowskiego:
1.W szkole działa Samorząd Uczniowski.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
5. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
a) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
d) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu;
g) prawo do występowania z wnioskami w sprawach nagradzania i karania uczniów.